Kennismaken met Bowi

Hoi, ik ben Bowi!

Ik ben een jongen van drieëntwintig jaar en ik ben meervoudig gehandicapt. Meervoudig gehandicapt betekent dat je zowel verstandelijk als motorisch gehandicapt bent. Ik, Bowi, ben namelijk de reden waarom de stichting in het leven is geroepen. Mijn ouders, Tamara en Gerard, mijn jongere zusje Roos en ikzelf ervaren dagelijks wat het betekent om te leven met (een zoon/broer met) een meervoudige handicap. Ik ben volledig “zorgbehoevend”. Dit komt erop neer dat ik niet zindelijk ben en dat ik met alles (wassen, aankleden, tandenpoetsen, eten, drinken etc.) geholpen moet worden en dus afhankelijk ben van anderen. Naast mijn motorische beperkingen heb ik ook verstandelijke beperkingen: ik kan niet praten en begrijp niet alles en daarom is het moeilijk om met mij te communiceren. Dat klinkt allemaal heel ernstig en dat is het natuurlijk ook. Het is echter absoluut geen reden voor mij en mijn familie om niet op alle mogelijke manieren volop van het leven te genieten en dat doen we dan ook!

Vrolijk

Ik ben dan wel meervoudig gehandicapt maar in de eerste plaats ben ik Bowi: een vrolijke, goedlachse jongen. Ik geniet van veel dingen en ik lach veel en vaak. Ik lach als ik voorop bij mijn vader op de fiets zit en de zon op mijn gezicht schijnt en de wind door mijn haren blaast en langs mijn oren suist. Ik lach als iemand mij kietelt: dat geeft zo’n heerlijk tintelend gevoel door mijn hele lijf.

Plezier

Ik lach van oor tot oor als ik ruik dat mama het lekkerste eten van de hele wereld aan het maken is: pannenkoeken. Soms krijs ik van plezier als mij een pannenkoek met poedersuiker wordt voorgezet en dan waait de poedersuiker over de hele tafel heen.

Mijn zus

Ik lach als ik mijn zus Roos zie of hoor. Omdat Roos jonger is dan mij en zij dus opgroeit met een gehandicapte broer, speelt mijn handicap voor haar geen rol. Voor haar ben ik gewoon haar broer. Hoewel Roos nog jong is helpt zij nu al bij mijn verzorging, bijvoorbeeld bij het aankleden. Ik geniet van het gezelschap van Roos. Haar komst heeft mij veel goed gedaan. Ik kan me dan ook geen leven meer voorstellen zonder mijn lieve zusje!

Bowi

Mijn ouders hebben bedacht dat mijn naam Bowi niet alleen mijn naam is maar dat de letters van mijn naam ook staan voor de boodschap:

Blijf Optimistisch, Wees Initiatiefrijk.

Deze boodschap willen mijn ouders en ik graag meegeven aan iedereen die op ons pad komt. Wij zijn er namelijk van overtuigd dat deze boodschap voor iedereen van belang is en altijd geldt ongeacht het feit of je wel of niet meervoudig gehandicapt bent!

Communicatie

En ook al is communiceren met mij soms moeilijk omdat ik niet kan praten, ik kan de mensen om mij heen wél duidelijk maken wanneer ik iets wel of niet leuk vind. Als ik het bijvoorbeeld leuk vind om een knuffel te krijgen, dan lach ik en kraai ik van plezier. Maar als ik even geen zin heb ik in dat kleffe gedoe, dan duw ik de knuffelaar in kwestie gewoon weg. Zo zie je dat ik ook zonder spraak best kan communiceren.

Thuis

Ik lach elke dag om veel dingen maar ik lach het hardst en ben dus het meest vrolijk als ik thuiskom van mijn dagbesteding en mijn ouders en zusje weer zie. Ik weet dat ik dan een dikke kus en flinke knuffel krijg van de drie mensen in mijn leven die onvoorwaardelijk van mij houden, die mij als geen ander kennen, mij accepteren zoals ik ben en er alles voor over hebben om mijn leven zo goed en zo aangenaam mogelijk te maken.

Op mezelf

Ook ik wil graag op mezelf gaan wonen, echter wil ik ook daar net zo veilig, geborgen en warm thuis als bij mijn ouders. Ik zou het leuk vinden als ik in een kleinschalig wooncomplex samen met mijn vrienden met veel plezier kan wonen. Zie onze visie.

Afhankelijk

Om een woning te realiseren begrijpt mijn familie en ik als geen ander dat wij dit niet alleen kunnen realiseren. Ik zoek dan ook vrienden met de nodige expertise om mij en mijn ouders te helpen dit voor mij en mijn vrienden neer te zetten. Ik ben volledig afhankelijk van anderen.

Billen schuiven

Door mijn handicap kan ik dan wel niet lopen, maar dat wil nog niet zeggen dat ik mij niet kan verplaatsen! Ik kan heel snel met mijn billen over de grond kruipen. Mijn ouders staan mij soms met open mond aan te gapen als ze zien hoe snel ik mij zo kan voortbewegen.

Heeft u een vraag aan Bowi?

Vul dan ons contactformulier in.